فقاهت بینظیر او به ویژه در امور حکومتی و ناظر به موارد مبتلابه جامعه و حکومت اسلامی است. به گونهای که از وی شخصیتی ساخته که در حوزه عملیاتی و اجرایی، فقه سیاسی و حکومتی را به کار گرفته و از مستندات فقهی و اصولی برای رفع مشکلات اجتماعی و سیاسی بهره برده است. او سالهاست عضو شورای مشورتی فقهی رهبر معظم انقلاب بوده و اِشراف خاصی به مباحث فقهی دارد.
گروه سیاسی رجانیوز: حضرت آیت الله شیخ احمد جنتی، سالیان مدیدی است که هدف طعن و کینه حسودان و منافقان قرار دارد. نزدیکی او به خط ولایت، سربازی بیچون و چرای او برای امام خميني(ره) و امام خامنهاي اي(مدظله)، پشتکار و جدیتش که با صراحت لهجه و قاطعیت در اعلام بدون ملاحظه فساد همراه شده به اتفاق دهها ویژگی دیگر تجمیع یافته در شخصیت او، موجب شده تا دشمنان لجوج و زخم خورده، او را همواره مورد تهاجم و تهدید قرار دهند.
شخصیت حقیقی در پرده شخصیت حقوقی
آیتالله شیخ احمد جنتی از جمله مصادیق بارزی است که شخصیت حقیقی و منش ویژه شخصی او غالباً در مظلومیت و نیز ابهت شخصیت حقوقیاش قرار گرفته و از اینرو مورد غفلت و نسیان واقع شده است. البته پرهیز از خودنمایی، راحتطلبی، رفاهخواهی و روحیه دائمیاش در «مکتوم بودن» و پرهيز دائمی از «شهرت»، مزید بر این علت شده است. او را بيشتر به عنوان با سابقهترين فقيه عضو شوراي نگهبان و دبير اين نهاد مي شناسند و شايد اگر حضور در اين سنگر مهم براي دفاع از اسلام و نظلم اسلامي نبود، ابعاد شخصيتي اين عالم رباني، بيشتر نمايان ميگرديد. متاسفانه دشمنان، او را بیشتر از دوستان میشناسند و اهمیت لحظه لحظه عمر و خدمات او را بیش از ما فهمیدهاند و میدانند که این پیرمرد انقلابی و سادهزیست، در چه موقعیت حساسی قرار دارد و چه گلوگاه مؤثری را رصد میکند. هم از اینروست که دشمنان، لحظهای از ترور شخصیت و منش او غفلت نمیکنند و از طول عمر بابركت و خدمت طولاني او به انقلاب اسلامی بیمناکاند. اما دوستان انقلاب، نه تنها براي دفاع از اين سرباز فرزانه انقلاب و اسلام اقدام شايستهاي نكردهاند بلكه خود نيز چندان شناختي از شخصيت آن بزرگوار ندارند. و حتی در مواقعی با دشمنان همصدا می شود.
از بهشت خاکستری «مهاجرانی» تا طعنه های «خوئینی ها»
دشمنان بیرونی او، همان دشمنان انقلاب و رهبریاند و البته دشمنان داخلیاش نیز همانانیاند که از انقلاب اسلامی تودهنی خورده و امروز گونه خویش را از سیلی مردم رنگین میبینند. جريان شيفته غرب و مدعي اصلاحطلبي وقتي از ناسزاگوئي به آيت الله جنتي طرفي نبستند كوشيدند در قالب ادب و هنر، صورتي فانتزي و رمانتيك به فحاشيهاي خود بدهند. اين سنت تاريخي و پوسيده جريان وابسته به غرب است كه چون منطق كارآمدي در برابر مردم ندارد شعبدهبازي خود را صورت هنرمندانه مي بخشد. ميرزاملكم خان، در دارالفنون، به جاي علم آموزي مدعي شعبده بازي مي شد. جمال الدين واعظ- پدر بابي مسلك و فراماسونر – وقتي در برابر منطق استوار شيخ فضل الله نوري و آقا نجفي اصفهاني، پاسخی نداشت آنان را در رمان «رؤياي صادقه» تخريب مي كرد. پسرش محمد علي جمال زاده، در قصه «فارسي شكر است»، راه پدر را در پيش گرفت.
... و مهاجراني وقتي تشت رسوائياش از بام افتاد، با نگارش رمان «بهشت خاکستری»، از شخصيتي به نام «جنتساز» سخن گفت تا عالمان رباني را به تمسخر گيرد. راستي عاقبت ملكمخان، جمال الدين واعظ، جمال زاده... و مهاجراني به كجا كشيد؟ شايد زماني كه مهاجرانی بهشت خاكستري را نگاشت، موسوی خوئینیها از نحوه شخصیت پردازی «جنتساز» در پوست خود نميگنجید. اما داستانپردازيهاي او نيز نتوانست از احترام «آيت الله جنتي» در چشم مردم با بصيرت بكاهد. با اين حال، شاید طعنهای مهاجراني و خوئینیها و «نامههای سراسر توهین» کروبی و سایر عناصر دشمن و رمانها و پیامکهای فکاهی تولید و توزیع شده از مرکز واحد فتنه علیه «آيت الله جنتي» دلیلی روشن بر آن باشد تا ما اندکی بیشتر از ابعاد شخصیتی او بدانیم و دریابیم که اینهمه حقد و نفرت از «مبارزی عدالتخواه» برای چیست؟
تنفّر دائمی او از ظلم و بیعدالتی
آیت الله شیخ احمد جنتی در سوم اسفند ماه سال ۱۳۰۵ در روستای لادان واقع در سه کیلومتری غرب اصفهان متولد شد. پدرش ملا هاشم(ره) از روحانیون اخلاقی منطقه و ملجأ و پناه مردم در رسیدگی به مشکلاتشان بود. علیرغم آنکه شیخ احمد تنها فرزند خانواده بود اما زندگی خانواده با عسرت و تنگدستی فراوانی روبرو بود و به سختی میگذشت. دوران تحصیل وی در مکتبخانه اصفهان و سپس در قم با دوران اختناق رضاخانی همراه بود. وی خاطرات تلخی از این دوران به یاد دارد و میگوید: «حدود ۱۵ سال از عمرم را در زمان اختناق رضاخانی گذراندم، زمانی که لباس روحانی ممنوع شد و حتی لباسهای سنتی و عمامهها را بر میداشتند، کلاههای نمدی را پاره میکردند، به قبا و عبا ایراد میگرفتند، کت و شلوار تا حدی اجباری شده بود، مخصوصاً برای کارکنان دولت، کشف حجاب اجباری بود حتی در روستای ما زنان جرأت نداشتند با آن چادرهای محلی ضخیم به نام چاپپ بیرون بیایند. مادرم یک روز با ترس و لرز بیرون آمده بود، لب جوی آب لباس میشست که پاسبانی را از دور دید، به دالان خانه مجاور پناه برد، پاسبان آن جا را تفتیش کرد و چادر را از سرش کند. پدرم نیز ناچار به پوشیدن پالتو و کلاه پهلوی شد و مدتی از ترس سربازی به شهر و مدرسه علمیه نمیرفت. مدارس دینی بعضی تعطیل و بعضی تبدیل به دبستان و امثال آن شده بود، بعضی طلاب و روحانیون برای همین، تغییر هویت دادند و بعضی به عسرت گذراندند، مجالس روضه تعطیل شده بود، اندکی هم که مانده بودند احساس حقارت میکردند، امیدی به آینده نداشتند، مساجد خلوت شده بود؛ غرب، کعبه آمال شده بود، پیشرفتهای علمی و صنعتی همه مردم را با احساس حقارت و غرب زدگی مواجه کرده بود، روزی را هم دیدم که نیروهای متفقین در شهر اصفهان کنترل شهر را به عهده گرفته بودند و سر چهارراهها ایستاده بودند، هزار شکر که آن دوران و دوران پس از آن گذشت و امروز به برکت امام عزیز و انقلاب اسلامی و ایثار مردم، دین، محترم و اسلام حاکم است و آیه شریفه «و لیبدلنهم من بعد خوفهم امنا» مصداق پیدا کرد». اختناق دوران رضاشاه قلدر و سپس محمدرضا خائن تأثیرات شگرفی بر شخصیت وی گذارد به صورتی که بخش عمدهای از روحیه عدالت خواهی و ضد فساد فعلی او در مدت این سالها شکل گرفت. وی در همین رابطه میگوید: «شخصیت سیاسی و اجتماعی من با تنفّر از ظلم و بیعدالتی، تبعیض، اختلاف طبقاتی و زورگویی شکل گرفت که از کودکی در وجودم ریشه داشت. همچنین انزجار از دستگاه حاکم بهدلیل مخالفت با مظاهر دینی، اشاعه فساد و ظلم به اقشار محروم و ضعیف جامعه در شخصیت من مؤثر بود». وی سپس تأثیرات فراوان از شخصیت امام راحل (ره) و هدایتگری او در جامعه را از دیگر عوامل مؤثر بر شکلگیری شخصیت سیاسی و اجتماعیاش برمیشمارد.
ویژگیهای برجسته اخلاقی
اما شاید بتوان عمده ویژگی شخصیتی آیت الله جنتی را وجه بارز اخلاقی بودن منش و سلوک ایشان دانست. وجه برجستهای که البته از دیدگاه بسیاری از دوستان مورد غفلت قرار میگیرد. شاگردان، همراهان، کارمندان و ملازمان این عالم زاهد همواره از ظرافتهای بینظیر سلوک اخلاقی ایشان سخن میگویند. اینکه تقریبا کمتر جلسه کاری است که ایشان در ابتدای آن همچون اساتید اخلاق، نکات جالبی از اخلاق و آداب اسلامی را گوشزد نکند و البته بیش و پیش از همه، خود آن را کاملا عمل نکرده باشد. نمازهای یومیه ایشان که در جمع کارکنان دفتر شورای نگهبان برگزار میشود جزو باصفاترین و پربهرهترین اوقات معنوی همراهان ایشان به شمار میرود؛ به صورتی که بسیاری از افراد به واسطه همین نمازها، مجذوب شخصیت اخلاقی این عالم خدوم شده و مهمترین دستاوردهای معنوی خود را بهرهمندی از این فضای خاص میدانند. این حالات اخلاقی معنوی آیت الله جنتی شاید برگرفته از عمر طولانی ملازمت و شاگردی او در محضر علمایی همچون امام راحل و آیات عظام بروجردی، حجت، شهيد صدوقی، گلپایگانی و بهاءالدینی باشد چه آنکه هم مباحثگی او با علمایی نظیر آیات مشکینی(ره)، سبحانی، مصباح یزدی، شهيد قدوسی، شهید بهشتی، مکارم شیرازی، شهيد ربانی شیرازی، شهید مفتح و شهید سعیدی بر استمرار این وجه بارز در شخصیت وی تأثیرگذار بوده است. واقعیت آن است که آیت الله جنتی را عمدتا بهواسطه حضور او در شورای نگهبان میشناسند ولی اصرار او بر بینام و نشان ماندن، باعث شده تا بسیاری از جنبههای اخلاقی، فقهی، سیاسی و اجتماعی وی پنهان بماند.
دقت فراوان در مصرف بیتالمال
حساسیت فوقالعاده ایشان در مصرف بیتالمال و دقت وسواسگونه وی در هزینه کردن از منابع عمومی از دیگر ویژگیهای کمتر پرداخته شده به آن در شخصیت او است. آنچنانکه یکی از مسائل مبتلا به همکاران وی، نحوه اخذ اجازه از ایشان برای مصرف بیتالمال است. در سال اصلاح الگوی مصرف با ارائه يك منشور اخلاقي-كاربردي از همكارانش خواست، عملاً براي صرفهجوئي اقدام كنند. از جمله توصیههای اکید وی آن بود که حتی اگر میتوانید مطلبی را در کاغذ کوچکی بنویسید آن را در A۴ و A۵ و ... ننويسید تا حتی به همان مقدار هم ضربه به بیتالمال وارد نیاید. گفته مي شود در جلسهای یکی از مسئولان در حال سخنرانی بود و براي او چای آوردند. وی به دلیل سخنرانی نتوانست آن چای را بیاشامد. آیت الله جنتي بدون اينكه به سخنران قبلي اشاره مستقيم داشته باشد، در حين سخنان خود پس از تشريح ضرورت صرفه جوئي، گفت؛ مثلاً اگر فرصت ندارید چای بخورید و چایتان سرد میشود و هدر می رود بگوئيد برایتان چاي نگذارند. او احتياط بسياري در خرج کردن از بیتالمال دارد. به گونهای که حضرت آیت الله یزدی نقل میکند: «وقتي من به عضويت شورا در آمدم، اتاق جلسات، در نداشت. من گلايه كردم كه جلسه بايد نظم و نسقي داشته باشد. اعضا بايد هر كدام اتاق جداگانه داشته باشند. يكي از حقوقدانان شورا گفت: حضرت آيت الله جنتي، براي اختصاص هزينه نصب در براي اتاق جلسات هم احتياط مي كنند. من(آيت الله يزدي) گفتم: خوب ما تقاضاي اتاق جداگانه براي اعضا داريم كه حضرت آيت الله جنتي لااقل به تب راضي شوند!» حضرت آيت الله يزدي همچنين يادآوري مي كند كه احتياط حضرت آيت الله جنتي، در صرف بیتالمال موجب شد تا براي تأسيس دفاتر نظارتي شوراي نگهبان در استانها، زماني كه خدمت مقام معظم رهبری رسیديم، از ایشان نسبت به صرف هزینه کار کسب مجوز كرديم تا آيت الله جنتي، برای تخصيص هزينههاي آن دغدغه شرعي نداشته باشند. تعبیر آیت الله یزدی آن بود که بالاخره لازم بود مسئولان نظارتي شوراي نگهبان در استانها، دفاتري برای استقرار داشته باشند تا بتوانند مستقل از دستگاههاي دولتي تشكيل جلسه بدهند و فعاليتهاي ضروري خود را انجام دهند. زهد و سادهزیستی در امور شخصی نیز از دیگر وجوه بارز شخصیتی آیت الله جنتی است. به طوریکه رفت و آمدهای شخصی وی پس از سالها مسئولیت در نظام اسلامی با خودرویی کاملاً معمولی صورت میگیرد و منزل ايشان داراي امكاناتی معمولیتر و سادهتر از پائینترین اقشار جامعه است. با اين حال وي همواره در جلسات زماني كه متوجه ميشود فردي قصد تجلیل از او را دارد رو ترش کرده و با طرح مسائل كاري يا موضوعي مهم يا نقل روايتي از مقام و منزلت اهل بيت(س)، سعي می كند، مسير بحث فرد تجليل كننده را تغيير دهد.
اوصیکم بتقویالله و نظم امرکم
نظم در زندگی آیت الله جنتی زبانزد خاص و عام است. همواره ایشان در جلساتی که قرار است حضور یابد از ۵ دقیقه قبل حاضر است و کمتر مواقعی شده که او از این قاعده همیشگی خود عدول کند. وقتي در جلسهاي حاضر ميشود و به دليل طولاني شدن مباحث قبلي، هنوز موضوع بحثي كه قرار است با حضور وي طرح شود، در دستور كار قرار نگرفته است، گلايه مي كند و حاضران را به نظم در برنامه ريزي دعوت مي كند. گفته ميشود وی را برای ایراد خطبه عقدی دعوت كردند. یکی از اعضای خانواده عروس، ملاحظه كرد که ۱۰- ۵ دقیقه به موعد مقرر باقي است ولي وي، به محل نرسیده است، نگران شد. اما آیت الله جنتی دقیقا سر وقت به محل رسید و از اینکه كمي زودتر از موعد نرسيده بود، عذرخواهي كرد و يادآور شد كه يكي از نزديكانش بیمار بوده و ناگزير همراه با او به بیمارستان رفته است. با اين حال مسائل بيمار را طوري پيگيري نمود تا سر وقت به مجلس عقد برسد.
حساسيت در رعایت حقالناس
علیرغم آنکه دشمنان خارجی و داخلی تیغ حمله علیه آیت الله جنتی را برکشیده و رد صلاحيت داوطلبان فاقد صلاحيت را موجب تضييع حقوق آنان قلمداد مي كنند، حضرت آيت الله، دقت خاصی در رعایت حقالناس و عدم پایمال شدن حقوق حتي يك داوطلب دارد. او همواره به ناظرین شورای نگهبان توصیه میکند که برای ملاحظه سوابق افراد، حتما بایستی حجت شرعی نزد خدا داشت و بدون سند موثق و متقن، نبايد نظر داد تا حقوق افراد تضييع نگردد. حتی نقل است در يكي از ادوار مجلس، بنابر اخبار و اطلاعات رسیده، انتخابات يك حوزه انتخابيه باطل اعلام شد و فرد منتخب، در ابتدا از ورود به مجلس بازماند. اما پس از چندماه گزارشهاي تکمیلی بازرسان مامور آیت الله جنتي از حوزه مربوطه دريافت شد، مشخص گردید که برخی از اخبار ابتدائي، نادرست و ناموثق بوده و فرد منتخب، منتخب واقعی مردم بوده است. در این فاصله گروهي پيشنهاد دادند منتخب مزبور بدلیل رعایت مصالح! از حق خود بگذرد و دوره بعد کاندیدای مجلس شود. اما آیت الله جنتی شخصا از وی دعوت كرد و بعد از دلجوئي از وي، صحت انتخابيه حوزه مربوطه را اعلام كرد. نکته قابل توجه آنكه فرد منتخب از برادران اهل سنت بود. حضرت آيت الله جنتي، تصريح كرده بود كه اتفاقا مصالح و آبروی شوراي نگهبان در گرو آن است که وقتی فهمید در جایی اشتباه کرده، از آن اشتباه عذرخواهی کند و آن را جبران نماید. بدین ترتیب فرد مورد نظر چند ماه پس از تشکیل مجلس، با تأیید دوباره انتخابات به مجلس راه یافت. دبیر شورای نگهبان حتی در تریبون نماز جمعه هم اعلام کرد که اگر ما هم در جایی اشتباه کردیم حاضر به پذیرفتن آن هستیم که ناظر به همین اتفاق بود.
استقامت و پشتكار در برابر حملات مداوم
برخلاف آنکه آيت الله جنتي سالهاي طولاني، هدف حملات تخريبي دشمنان و عوامل داخلي آنان بوده است و به ويژه در ماههاي اخير انبوهي از پیامکهای ساختگی علیه او که عمدتا با هماهنگي مرکزی واحد برای تخریب وجهه اوست منتشر ميشود، پشتکار و جدیت او در عمل به وظیفه، وجه مثالزدنی شخصیت اوست. اینکه او برخلاف رویه اکثر پیرمردها از محافظهکاری، تن پروری، راحتطلبی، رفاه و آسایش دست کشیده و سمبلی از کار و تلاش و کوشش است، به نحوی که به جوانترها روحیه میدهد؛ از جدیت او در برداشتن بار سنگین انقلاب حکایت دارد. این است که آیت الله مصباح یزدی در وصف آیت الله جنتی میگوید: «آیت الله جنتی یکی از بهترینهای کشور از لحاظ صفا و اخلاص، تقوا، سادهزیستی و خدمتگذاری است و در حال حاضر با بیش از ۸۰ سال سن چندین مسئولیت بزرگ برعهده دارند در حالیکه ۲۰ سال از سن بازنشستگی ایشان گذشته است.
تبحر شگفت در فقاهت حکومتی
وجه مغفول دیگر شخصیت آیتالله جنتی، فقاهت بینظیر او به ویژه در امور حکومتی و ناظر به موارد مبتلابه جامعه و حکومت اسلامی است. به گونهای که از وی شخصیتی ساخته که در حوزه عملیاتی و اجرایی، فقه سیاسی و حکومتی را به کار گرفته و از مستندات فقهی و اصولی برای رفع مشکلات اجتماعی و سیاسی بهره برده است. او سالهاست عضو شورای مشورتی فقهی رهبر معظم انقلاب بوده و اِشراف خاصی به مباحث فقهی دارد. به صورتیکه به یقین اگر اشتغالات امروزی او در حوزه اجرا نبود، او جزو برجستهترین مراجع تقلید عصر خود محسوب میشد. این هم البته از جمله فداکاریهای وی محسوب میشود که امر انقلاب را بر امر مرجعیت ترجیح داده است. حلقه شورای مشورتی فقهی شورای نگهبان در منزل ساده و محقر وی در قم تشکیل میشود و مجتهدین جوان و خوش فکر، استدلالات فقهی را از لابهلای متون نقلی و عقلی برای رفع احتیاجات استخراج میکنند. به نظر میرسد انتشار مباحث فقهی درون جلسات شورای نگهبان حداقل برای اثبات قدرت فقاهت اعضا و بهویژه آیت الله جنتی میتواند نکات نابی را به طالبین آن اهدا کند ضمن آنکه این مباحث به یقین ذخیره متقن و قوی از آمد و رفتهای فقهی در مورد موارد مبتلابه نظام اسلامی در بر دارد که امید است با موافقت شورای نگهبان در انتشار آنها - حداقل به صورت دورهای - حوزههای علمیه و فضلای جوان از عمق مباحث آن بهرهمند گردند.
دوري از مظاهر دنیا و حتي تعلق خاطر به «محبت فرزند»
آیت الله جنتی یکی از مظاهر و نمادهای ایستادگی در برابر وساوس شیطان و سربازی جبهه حق به شمار میرود به طوری که حتی در این راه از فرزند خود به دلیل عضویت او در گروهک منافقین چشم پوشیده و او را طرد نمود. فرزندی که در ابتدای انقلاب عضو این گروهک تروریستی بود و در همان ایام هم جان سپرد. دست شستن او از علاقه پدر و فرزندی در مقابله علاقه و ارادت او به انقلاب، امام و اسلام و مردم امری بینظیر و تاریخی است؛ او همچون حضرات آیات مشکینی، گیلانی و خزعلی حبّ فرزند را بر زمین نهاد و راه اعتقادی خویش را ادامه داد. اهمیت این موضوع، زمانی به خوبی درک میشود که دریابیم افرادی نظیر لاهوتی یا هاشمی رفسنجانی در نقطه مقابل اینان قرار گرفتند و حبّ فرزندان اجازه نداد از فتنهها سالم عبور كنند. محبتي که در تاریخ اسلام نیز نمونههایی مانند زبیر داشته و باعث شد تا زبیر سیف الاسلام در مقابل امیرالمومنین- علیه السلام- صف آرایی کند.
آیت الله علم الهدی که رابطه نزدیک خانوادگی با آیت الله جنتی دارند نقل می کند از روزی که فرزند ایشان مسیرش را از اسلام جدا کرد و به جریانات چپ پیوست آیت الله جنتی دیگر حتی نام او را به زبان نیاورده است.
با شنیدن این خاطره دیگر نباید از قاطعیت آیت الله جنتی در برابر نفوذی ها و فاسدین در رد صلاحیت آنها تعجب کرد. وقتی که می شنویم او مردی است که اول از همه فرزندش را برای انقلاب رد صلاحیت کرده است.
کادرسازی و فعالیتهای تأسیسی
یکی دیگر از وجوه مبرّزه شخصیت آیت الله جنتی، اهتمام وی برای کادرسازی برای انقلاب اسلامی و مسئولیتپذیری در حوزه فعالیتهای تأسیسی نهادهاي انقلاب است. وی بدین منظور به همراه شهیدان بهشتی و قدوسی و آیت الله مصباح یزدی پیش از انقلاب اسلامی اقدام به تأسیس و هدایت مدرسه حقانی نمود. هدف این بود که مدیران متناسب با حکومت اسلامی از این مدرسه خارج شده و عهدهدار مسئولیتهای آتی انقلاب اسلامی شوند. پس از انقلاب اسلامی نیز عمده مسئولیتهای وی تاسیسی بوده به گونهای که پیش از آن، هیچگونه تجربه چنین اقداماتی در میان نبوده و او از نقطه صفر، شروع به بنا نهادن نهادهای تاسیسی مختلف کرده است. البته به همین دلیل و نیز اهتمام او بر جدیت و مراقبت در امور، باعث شده تا اغلب نهادهای تأسیسی او اینک از اتقان و سلامت نهادی خاصی برخوردار باشند. ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و حتی شورای نگهبان از جمله این نهادها است.
امر به معروف صاحبان قدرت و ثروت
برخلاف تبلیغات و جوسازی رسانهای علیه آیتالله جنتی، ایشان چه پیش و چه پس از انقلاب اسلامی، امر به معروف و نهی از منکر را در سطح کلان پیگیری کرده است. در نظرگاه وی، منکر شامل همه منکرها و معروف شامل تمام معروفهاست و البته صاحبان قدرت و ثروت و گردن کلفتها مستحق بیشترین نکوهش و مذمت هستند. برخوردهای جدی وی با دانه درشتها و صاحبان مکنت و زور شاید یکی از عمدهترین دلایل تخریبهای اخیر علیه ایشان باشد. آیت الله جنتی به واقع چه در خطبههای نماز جمعه و چه در موقعیت دبیری شورای نگهبان قانون اساسی سر ناسازگاری با فساد داشته و این مخالفت خود را برابر مفسدین بارها علنی ساخته است.
چنانچه برخوردهای روشنگرانه او با فتنهگران سال ۸۸ و ریشههای آن، آقازادگان و گردن کلفتهای فتنهجو و پدران و حامیان آنها، زبانزد عام و خاص است.
سربازی بی ادعا برای ولایت
ابراز ارادت آیتالله جنتی به امام راحل و مقام معظم رهبری از جمله افتخارات جاودان شخصیت وی به شمار میرود. او در اوج دوران انقلاب اسلامی در زیر شکنجه ها و تبعیدها و زندانها تنها به تبلیغ امام راحل (ره) میپرداخت. حضورش در حلقه اولیه موسسین جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیش از انقلاب اسلامی از این امر حکایت دارد. پس از انقلاب اسلامی نیز هر مسئولیتی که امام(ره) به او سپرد را بر زمین ننهاد. این مسئولیتها را با قوت و قدرت گرفت و از آن در جهت پیشبرد انقلاب اسلامی بهره برد. مسئولیت خطیر او در جایگاه شورای نگهبان قانون اساسی که با حکم امام راحل در اولین دوره این شورا آغاز و همچنان با احکام مقام معظم رهبری تداوم دارد، از این حقیقت حکایت دارد که او هیچگاه مسئولیتهای خود را واگذار نکرده و سنگر مهم شورا را نگاهبانی کرده است. او از جمله شخصیتهای بینظیری است که در سربازی ولایت نیز تمام همّت خود را به کار بسته و از ابراز ارادت به ولایت فروگذار نکرده است.
حتی زمانی که رهبر فرزانه و حکیم انقلاب برخلاف تصمیم شورا و بنابر مصالح جامعه اسلامی حکمی حکومتی دادهاند- نظیر آنچه در تأیید صلاحیت معین و مهرعلیزاده در سال ۸۴ به وقوع پیوست - نه تنها اندکی از این ارادت کاسته نشد که بر عمق آن افزوده شد. این گواهی آشکار بر آن است که او بهراستی حقیقت ولایت مداری و ولایتپذیری را درک کرده و در عمل به درس آموزی ولایت مداری اهتمام ورزیده است.
از ترور قدوسی و بهشتی تا ترور مصباح و جنتی
دشمنان انقلاب اسلامی از سالهای دور تاکنون نشان دادهاند که تاب تحمل اندیشه، روش و منش شخصیتهای انقلابی را نداشته و آنان را یکی پس از دیگری حذف کردهاند. از حذف فیزیکی شهیدان بهشتی و قدوسی تا ترور شخصیتی آیت الله مصباح یزدی و آیت الله جنتی، همگی نشان میدهد که میزان تأثیرگذاری شخصیتهای انقلابی بر جامعه اسلامی و نیز نمادسازی از آنان در جهان اسلام تا چه حدی برای دشمن خطرناک است . پس بعید نیست که موسوی خوئینیها از طول عمر آیت الله جنتی نگران شود، یا مهاجرانی فحشنامهای در قالب رمان علیه ایشان بنگارد یا کروبی و خاتمی و سایر فتنهگران داخلی و خارجی او را مورد کینه و بغض خویش قرار دهند. آنها اما مثل اسلافشان آرزوي هلهله و پا كوبي در پاي دار شيخ فضل اللهها را به گور خواهند برد. آيت الله جنتي، سرباز ولایت بوده و هست و امید آنکه با صحّت، سلامت و قدرت به این سربازی ادامه دهد. «حفظه الله فی حصنه الحصین.»